Van Oslo naar huis

25 juni 2014 - Lübeck, Duitsland

Van Oslo naar Travemunde

Op weg naar Oslo rijden we langs het schitterende Nordfjord en Eidfjord, het Eidfjord is het mooiste fjord van Noorwegen en de toeristische route is ontzettend mooi. Het was een prachtige dag en de zon maakte de tocht compleet, we rijden van tunnel naar tunnel met zelfs rotondes erin tot aan het natuurmuseum Eidfjord. We stoppen hier voor een bezoek en inkopen. Het museum blijkt een topper met uitstekende uitleg over de natuur en een ludieke presentatie over het ontstaan van het gebied en zijn bewoners. We sluiten het bezoek af met een schitterend in panorama vorm gegeven film van de diverse facetten van het gebied die je vanuit een helikoptervlucht ziet. We rijden vervolgens zelf door het gebied met z’n weidse vergezichten en sneeuwvlakten richting Oslo. De stadscamping in Oslo lag op de Ekeberg en was voor ons één van de minste campings. Het sanitair was dramatisch, je stond boven op elkaar, de organisatie was ver te zoeken en de prijs stond niet in verhouding tot de geboden kwaliteit! We waren op tijd op de camping en zijn s ’middags met de bus naar het stadscentrum gegaan. De oldies gingen voor het senioren openbaar vervoer tarief, maar dat ging ons niet lukken want we moesten ons voor het eerst legitimeren. Met ons boekje 100% Oslo gingen we op pad voor de stadswandeling in Grönerlocken, een wat ouder gedateerde wijk met een multiculturele samenleving, compleet met Marokkaanse winkels waar het goed toeven was. De parken en botanische tuin doen vriendelijk aan maar de architectuur van de gebouwen doen sjofel aan en slecht onderhouden. Terug op de camping worden we verrast door onweer en regenbuien met fraaie regenboog. De volgende dag bezoeken we het echte centrum met het operagebouw en de haven. Het witte marmeren gebouw van moderne architectuur schittert in de zon en steekt mooi af bij het blauwe water van het Oslofjord. Door het centrum met z’n vele gezellige winkelstraten gaat onze route naar het koninklijk paleis dat op een heuvel in de stad ligt. We zien de wisseling van de wacht en ook Bob meldt zich als wachtmeester eerste klasse. Na een tegenvallende lunch gaan we naar de haven, in dit deel wordt gewoond, gewerkt, gerecreëerd en heeft vele leuke terrassen aan het water. De mooie architectuur en verrassende doorkijkjes geven Oslo een heel ander gezicht.

Op Bob’s z’n verjaardag vertrekken we via de E6 naar Zweden, voor de grens innen we als zuinige Hollanders onze tax en zetten dat vervolgens weer om in nieuwe aankopen. We rijden door een mooi groen glooiend landschap en het weer wordt steeds beter. Om 16:00 uur komen we aan op het eiland Orust aan het Skagerak. Bob is natuurlijk deze dag in de watten gelegd en mocht zelfs het eten uitkiezen en hij koos natuurlijk voor ‘nasi’!

Maandag 23 juni vroeg op, we hebben een korte rit naar de volgende camping. We bezoeken Gotenburg en regelen via een stuart van hop on hop off bus een stadskaart. Na de koffie maken we een rondwandeling door de stad en vinden wederom een gezellige winkelstraat met leuke winkeltjes. Als lunch bereiden we zelf een overheerlijke tonijnsalade à la oldies en rijden snel door naar onze strandcamping Ugglarp. We parkeren de camper met uitzicht op zee en maken ons gereed voor de wedstrijd Nederland-Chili. Na de 2-0 winst maken Bob en Henk de camping deelgenoot van de overwinning met fufucela en vlaggetje, waarbij vele Zweedse campinggasten met applaus blijk geven van ons enthousiasme.

Onze laatste camperrit in Zweden brengt ons via Malmö in Trelleborg waar we ons in de middag installeren op een camping dichtbij de ferry. We genieten nog wat van het mooie weer en bereiden ons voor op de overtocht naar Tavemünde, gaan vroeg naar bed want we moeten op tijd inchecken.

Dit laatste verslag komt van de ferry Nils Holgerson op het Skagerak. Een gouden zon geven tot slot alle glans aan onze onvergetelijke reis naar de Noordkaap. De 4 oldies bedanken al onze volgers op onze reisblog en de reacties. Ons rest nog een laatste overnachting in Travemünde en we zijn op donderdagavond terug in Nederland. Vrijdagochtend maken we de camper schoon en we gaan er wel van uit dat zich hiervoor stoere vrijwilligers melden.

De oldies

1. Tineke:
    25 juni 2014
    Bob, nog van harte proficiat,wel een beetje laat, mijn excuses hiervoor. Zo te lezen is jullie vakantie voor 100 procent geslaagd. Veel gezien en genoten van Scandinavië.
    Ik heb met heel veel plezier jullie kunnen volgen. Goeie reis nog en een behouden thuiskomst. Liefs,Tineke
  2. Frans en Paula:
    26 juni 2014
    Jullie hebben genoten. De woorden mooi, erg mooi, heel erg mooi zijn vaak gevallen. Het moet dan ook een fantastische reis zijn geweest. De verhalen waren heerlijk om te lezen. Goede reis naar huis, kus en groet van Paula en Frans.
  3. Tineke Dobbe-Esmeijer:
    27 juni 2014
    Welkom thuis.
    Genoten van de verslagen en Bob alsnog gefeliciteerd.
    Je mag hier ook een keer nasi komen eten hoor!!