Van bergen naar Bergen

20 juni 2014 - Rødberg, Noorwegen

Van bergen naar Bergen

Op 15 juni komen we aan op camping Melkevoll Bretun in Briksdalbreen, een camping die tussen hoge bergen ligt aan de voet van de gletsjer Jostalbreen. De camping straalt rust, ruige natuur en onverschrokkenheid uit. Overal op en rondom de camping stromen woeste beken en je ziet en hoort de waterval Volefossen van 385 meter hoogte naar beneden donderen. Op de camping bevindt zich een gastenverblijf met open haardvuur waarvan wij gebruik maken. Henk regelt bij de receptie hout en laat het vuur aansteken. Ons gebruik van de ruimte is zodanig dat het hout snel opraakt, maar met enig vernuft en Amsterdamse branie weten we extra hout te regelen, want we willen niet in de kou zitten. De volgende dag hebben we prachtig weer en laten ons door de eigenaresse van de camping adviseren om eerst naar de waterval en vervolgens naar de gletsjer te wandelen. De wandeling naar de waterval blijkt een flinke klauterpartij te zijn en dat is voor de oldies wel erg veel gevraagd. We besluiten dan ook vroegtijdig rechtsomkeer te maken en de wandeling s ’middags naar de gletsjer te maken. Deze is minder zwaar en goed te doen. De wandeling loopt langs een mooie waterval en aan de voet van de gletsjer genieten we van het mooie uitzicht en het krakende ijs van de gletsjer. Na een inspannende dag genieten we nog bij het open haardvuur van ons avondmaal en sluiten de avond af met een gezellig potje ‘keezen’.

Op 17 juni vertrekken we naar Bergen, de rit gaat wederom door veel tunnels en na een veerbootovertocht komen we aan op camping Lone aan de rand van Bergen. Het weer is zwaar bewolkt en kil, volgens ons boekje klopt dit ook wel want Bergen telt jaarlijks 220 regendagen. Op de camping staat de NCRV-caravanclub en er vindt een opname van een kindercircus plaats . De volgende dag is het stralend weer, een mooie dag om de trouwdag van Bob en Wil te vieren. We gaan met de bus en de light rail (sneltram) naar het centrum van Bergen. Onderweg wilden de mannen bij de halte Slettebakken uitstappen….. maar de meiden wisten dat te verhinderen. Gelukkig, want de haven met zijn kleurrijke markt, ‘Vägen’ en de gekleurde handelshuizen, Bryggen, blijken het aanzien meer dan waard. De markt heeft naast Noorse kleding ook een uitgebreide vismarkt. Ook is er een treintje ‘de Floibanen‘ die we willen nemen om van bovenaf Bergen te bekijken. De wachttijd door steeds maar toestromende bussen toeristen maken dit helaas onmogelijk. We gebruiken de lunch op een zonovergoten terras voor de ‘Bryggen’ waarmee de trouwdag van Wil en Bob wordt gevierd. Vervolgens gaan we snel naar de camping om op tijd de wedstrijd Nederland-Australië te bekijken. Met geknepen billen genieten we van de wedstrijd en laten na de winst de fuvucela op de camping horen. In de stromende regen gaan we op tuk en dromen van het wk-kampioenschap van Nederland. Henk verstoord de nacht om 1:00 uur in de stromende regen door de luifel te moeten opruimen. Na deze douche vallen we weer in slaap en vertrekken we de volgende ochtend in de stromende regen richting Oslo.

De oldies.

1. Frans en Paula:
    20 juni 2014
    Alle verslagen zijn even mooi om te lezen, zo ook de natuur daar. Wij zien elke dag de zon en rond de 30 graden. Ook mooi maar wel anders.... Merken van voetballen hier niet veel, behalve dan een paar loslopende Hollanders. Geniet verder jullie reis, Bob en Wil nog van harte gefeliciteerd,met hartelijke groet, Paula en Frans
  2. Oldiesnaarnoordkaap.reislogger.nl:
    22 juni 2014
    Hallo wereldreizigers, bij deze willen wij oldie Bob vanharte feliciteren met zijn verjaardag, en de andere oldie's ook gefeliciteerd jullie drinken er maar een paar borrel's op, de drank kelder moet toch leeg. Wij nemen er ook wel een paar, goede terug reis en geniet vooral van de provincie Fryslân in deze provincie is een gedeelte asfalt reeds vervangen voor jullie zodat je niet weer lek rijd Ha Ha Gr. Joke en Roe
  3. Piet en Joke:
    22 juni 2014
    Jullie schrijven mooie en leuke reisverslagen we genieten ervan.
    Bob gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een mooie dag van.
    Groetjes Piet en Joke