Lofoten

12 juni 2014 - Svenningdal, Noorwegen

Op de Lofoten

Op vrijdag 6 juni zijn we aangekomen op de camping Sandsletta, die we als basis gebruiken om de Lofoten en de Vesteralen te bezichtigen. We reserveren voor 3 nachten op deze mooie, gastvrije camping. Een blonde Noorse receptioniste is ons zeer behulpzaam en de receptie heeft een leuke binnenruimte waar het goed toeven is om te Wi-Fi’en. Elke ochtend kun je er verse broodjes halen en men bakte zelfs een bruin brood voor ons. We hadden het plan om een ‘sea eagle safari’ te doen op de Vesteralen en de Lofoten eilanden een aantal plekken te bezoeken. Dit plan hadden we gekregen na een contact met een Belgische reisleider die we ontmoette tijdens een van onze bootovertochten.

Zaterdag 7 juni gingen we bij mooi weer boodschappen doen in Solvaer, een moderne havenstad met een leuke plantenmarkt en een kraam met Noorse truien, vesten en mutsen. Henk en Wil breidden hun wintergarderobe uit met een Noors vest, Bob kreeg bij het zien ervan al uitslag! We hadden in onze meegenomen boekjes gelezen dat er in het meest westelijke plaatsje Á op de Lofoten lekkere koffie met zelfgemaakte taart was te krijgen en een interessant museum. De camperrit duurde ruim 4 uur over de haarspeldbochtige smalle weg met vele bruggen en tunnels naar de eilanden. Bij aankomst bleek het café en het Norske Fiskemuseet gesloten te zijn. Bij het museum ontmoetten we een aardige Noor die rondleidingen van het museum verzorgde, we vertelden hem van onze lange rit en hij gaf ons spontaan een heerlijk kopje koffie met een koekje. Op onze terugtocht die nog eens met een half uur wachttijd onderbroken werd door wegwerkzaamheden besloten we de door de Belgische reisleider aangegeven plaatsen te bezoeken. Allereerst het vissersplaatsje Reine, een pittoresk dorpje en daarna door naar Utakleiv, waar we witte stranden konden zien. De terugtocht was uniek mede door het prachtige weer en de vele vergezichten en panorama’s. Het nationale product van de Lofoten is stokvis, gedroogde kabeljouw, die je op tal van plaatsen aan rekken ziet hangen.

De volgende dag staat onze birdsafari gepland om zeearenden te spotten. Dus vroeg uit de veren om op tijd de veerboot naar de Vesteralen in Jiskebol naar Melbu te nemen. Wil en Bob hadden wat moeite met opstaan, Bob had geslapen als een marmot en Wil had tot in de vroege uurtjes in bed nog liggen ‘candy crushen’. Helaas was het een kille, zwaar bewolkte dag. We werden in Melbu opgewacht door de safari skipper Sven die ons warme pakken aanreikte wat tevens als reddingsvest diende. Na een uitgebreide instructie en een extra pilletje voor Marga stapten we op de zodiac om via het fjord naar open zee te gaan om ‘sea eagles’ te spotten. We zaten 2 uur in de boot en hebben alleen verschillende soorten meeuwen en aalscholvers gezien. Marga en Wil zaten lekker uit de wind achter de brede ruggen van hun mannen en hadden moeite de ogen open te houden. We hebben geen zeearend gezien ondanks de moeite die Sven deed door ze te lokken met stukken vis, deze werden wel gretig door de meeuwen verorberd! Na enig onderhandelen over de prijs waren we tevreden over de spectaculaire tocht met de zodiac. Voordat we weer op de veerboot stapten namen we nog een slap bakkie koffie met een lekker Noors taartje in het plaatselijke hotel.
We besloten de dag met een bezoek aan het Lofoten museum. Hier stonden oude vissershuisjes en botenloodsen en er was een expositie over de visvangst. We zijn onder de indruk van de Lofoten met z’n prachtige panorama’s en z’n rekken met te drogen vis, we zouden bij mooi weer er langer willen blijven. Terug naar camping voor de bruine bonen met sla en weer te laat naar bed. De volgende dag staat ons een lange rit en ferry overtocht naar Bognes te wachten om bij het nationaal park Rago in  Straumen de camper neer te zetten.

De Oldies

1. Ingrid:
    12 juni 2014
    Wie dit schrijft, schrijft heel leuk vind ik