Op weg naar Kristiansund

16 juni 2014 - Jostedalsbreen National Park, Noorwegen

Op weg naar Kristiansund

Maandag 9 juni zijn we op advies van de leuke Noorse receptioniste (waar Henk regelmatig zijn charmes op losliet) naar Lodingen gereden om daar de veerboot naar Bognes te nemen. De overtocht duurde 1 uur, het was een mooie moderne veerboot met Wi-Fi. De koffie met gebak smaakte heerlijk en het 2e kopje was gratis. Daarna nog zo’n 200 km rijden naar onze volgende camping in Straumen. De camping Oyra ligt aan de rand van het Rago nationaal park. We hebben heel wat tunnels gehad onderweg en er waren mooie vergezichten. Helaas was het wat nevelig en miezerig die dag. We belanden vroeg in de middag op onze camping. De camping eigenaar was blij met ons, ondanks het feit dat hij een bordje met “lediger plasser” had geplaatst reden de meeste vakantiegangers zijn camping voorbij. Dat was niet zo vreemd want de camping lag pal achter een tunnel. Er was geen Wi-Fi op de camping en we konden er ook niet pinnen. We hadden niet voldoende kronen, de campingbaas accepteerde onze euro’s en hebben hem daar maar contant mee betaald. De camping was mooi gelegen aan het einde van het fjord  en had veel vaste campingplaatsen. De campingbaas adviseerde ons een wandeling te maken in het nationale park naar een waterval. De oldies moesten flink klimmen en klauteren om er te komen en kwamen ook nog een leuke hangbrug tegen waar slechts 1 persoon tegelijk overheen mocht. Na zo’n 2 uur lopen hielden we het voor gezien en keerden terug naar de camping. De camping was primitief en had onvoldoende stroom, slechts 3 ampère, met als gevolg stroomstoringen in de camper. In de stroompaal zat kortsluiting.

Dinsdag 10 juni alweer vroeg op pad, opnieuw veel tunnels onderweg vanaf Fauske tot de veerboot van Foroy naar Agskardet totaal 10 tunnels, één van de langste was 7600 meter. Het was een mooie toeristische route langs de kust. Het weer valt opnieuw tegen onderweg, het is mistig en het miezert wat. Op weg naar de volgende veerboot van Jeltvik naar Kilboghamn, een boottocht van een uur waarbij we de poolcirkel opnieuw passeren, op naar het mooie weer en camping ‘Polar Camp’ met Wi-Fi. Op de camping aangekomen breekt het zonnetje door en doet Henk opnieuw een poging een vis aan de haak te slaan. Helaas zonder succes, dus het worden speklapjes met Hollandse zoute snijbonen in plaats van gebakken vis.

Woensdag 11 juni op tijd vertrokken, we hebben opnieuw geen wekker nodig door het luidruchtige koffiezet apparaat van Henk. Opnieuw een tochtje met de veerboot, dit keer van Nesna naar Levang. Het is gelukkig droog met een waterig zonnetje. We maken een stop bij de waterval van Laksforsen en bezoeken daar het Helgeland Museum. Voordat we naar de Svenningdal camping gaan willen we de grotten bezichtigen in Torfors, we rijden vele kilometers  maar helaas hebben we ze niet kunnen vinden!

Donderdag 12 juni naar Vikhammer camping bij Trondheim, wederom zwaar bewolkt weer met regen. Onderweg hebben we enkele stops gemaakt voor een bezoek aan watervallen. De Namsen laksakvarum waterval is gekoppeld aan een krachtcentrale, voor Bob en Henk een interessante locatie om te bezichtigen. Voor 80 kronen per persoon mogen ze via trappen tot dichtbij de waterval komen, tevens konden ze via een brugverbinding over de waterval om daar te zien hoe de Laksen (zalmen) via basins de waterval kunnen nemen om in het najaar kuit te schieten. De volgende waterval was de Formofossen, die op verzoek van de dames wordt aangedaan en gratis is. Als aandenken steekt Bob enkele dennenboompjes uit de grond en pot ze op in koffiebekertjes om mee te nemen voor thuis Rond 6 uur komen we aan op de Vikhammer camping die door de regen erg modderig was. Gelukkig vinden we een droge plek waar we ook tv ontvangst hebben. De volgende dag bezoeken we Trondheim met de bus, daar aangekomen blijkt de kathedraal en het museum dicht te zijn wegens hoog bezoek van de kroonprins van Noorwegen en de Duitse minister president. We besluiten een wandeltrip te maken naar een nabijgelegen vesting waar we een fraai uitzicht hadden over de stad. Vervolgens op tijd terug naar de camping om ons voor te bereiden op de voetbalwedstrijd Spanje-Nederland. We hebben net als jullie genoten van de wedstrijd en hebben dat ook nog laten merken op de camping!

14 juni op weg naar één van de westelijk gelegen eilanden Averoy, via prachtige bruggen en toltunnels bereiken het plaatsje Ekkilsoy waar we de camping Skjernesett bereiken. Een camping die niet voorkomt in de campinggidsen maar gelegen is aan de meest visrijke fjord van Noorwegen. De camping is ook geheel ingericht voor het vissen, met bootjes kun je het fjord in. De campingbaas is een enthousiaste veel bespraakte Noor die ons rondleidt in het reeds 100 jaar oude loods die hij heeft ingericht met appartementen, gastenruimtes en museum. Zoonlief is visser en tevens kok dus neemt hij ons mee de keuken in en toont ons een vriescel met veel ingevroren vis en producten van zijn zoon. We besluiten voor die avond een overheerlijke vissoep en voorbereide vissnacks te nemen. Op de 2e en 3e etage van de loods bevindt zich een compleet ingericht vissersmuseum met allerlei oude vissersspullen: touw, netten, drijvers, motoren e.a. s’ Avonds bekijken we nog een wedstrijd in één van zijn jaren 50 ingericht gastenverblijf. We besluiten de volgende dag nog een hoeveelheid vis mee te nemen, want voor die prijzen kun je het niet laten liggen en gaan door naar Briksdalbreen waar onze camping aan de voet van de gletsjer ligt.

De Oldies

1. Herman en Anne:
    18 juni 2014
    Dag Oldies,

Vrienden van ons zijn bij de Noordkaap, wij gingen hen volgen n.a.v. hun reisverslag en kwamen zo toevallig op het weblog van Wil. Leuk om te lezen hoe jullie reis is verlopen. Nog heel veel plezier en een goede reis terug! Groet Herman en Anne