Op weg naar de Lofoten

8 juni 2014 - Lofoten, Noorwegen

Op weg naar Storslett
De Noordkaap laten wij badend in prachtige luchten en veel zon achter ons. Het belooft een prachtige tocht te worden en dat wordt het ook. Met Henk achter het stuur rijden wij afwisselend over besneeuwde hoogvlakten, dan weer langs adembenemende fjorden en berggezichten met besneeuwde toppen. Op de koffiestop is het al heerlijk warm en ons kozakkenvrouwtje Marga verruilt haar bontslofjes voor luchtiger zaken.
Iedereen geniet van de zon en het warme weer. De tocht voert verder langs grote fjorden en snel stromende beken en rivieren die het smeltwater afvoeren.
We rijden door Alta, een mooie plaats met prachtige huizen. Op diverse plaatsen wordt aan de weg gewerkt en 2 keer moeten we stoppen. Een werkauto met flitslichten en volgbord op het dak rijdt voor ons uit langs de wegwerkzaamheden.
De camping Fosseln, gelegen aan een fjord is schitterend en we zoeken de beste plaats uit direct aan het water met een fantastisch uitzicht op het meer, de bergen en de vissteiger.
We genieten van de zon, de warmte en een heerlijk glaasje koele wijn.
De hoogste tijd voor de korte broek die diep verscholen in de garage van de camper op betere tijden wacht. Er moet wederom gereorganiseerd worden. De luiken gaan open, de zomerkleding komt tevoorschijn en er wordt heerlijk gebakken op de skottelbraai.
Na het eten wil Henk vissen, maar zijn blinker is zoekgeraakt. Bob leent er een bij de Duitse buurman en samen gaan ze naar de visvlonder. Met veel bravoure gooit Henk zijn visje te water, terwijl Bob kiest voor aardappelblokjes aan zijn haakje. Na enige tijd blijkt Henk de geleende blinker kwijt te zijn geraakt en krijgt les van een Noor hoe een nieuwe blinker aan te leggen. Dan heeft Bob beet, een mooie cod zegt de Noor en laat Henk met verbijstering achter. Henk is danig teleurgesteld en mag dan ook de trofee van het haakje halen. Bij de camper aangekomen biedt Henk de Duitsers een glaasje wijn aan in ruil voor de verloren blinker.
De dag erop verder richting Tromso, het lijkt een hele afstand. Onze tom-tom geeft een verkorte route aan via 2 overtochten met de veerboot en zo komen we nog op tijd aan in Tromso om het Polar museum te bezoeken. We krijgen als senioren flinke korting. Gelukkig moesten alleen de echte senioren hun paspoort laten zien en daardoor kregen de 2 jonkies ook korting. Het polar museum is opgericht ter nagedachtenis aan Roald Amundsen die beroemd is geworden van zijn poolexpedities en onderzoeken. Het museum geeft een overzicht van het poolgebied gedurende de laatste eeuwen en heeft een uitgebreide collectie.
Na de boodschappen en een ijsje op weg naar camping Skittenelv aan het fjord en omdat we vroeg zijn kunnen de mannen nog even vissen.
Het ongelooflijke gebeurt: Bob vangt op miraculeuze wijze met hulp van een aardige Duitse buurman een heilbot van een kilootje of 25! Henk en Bob hebben enorme schik en gunnen de buurman ook een stukje mits hij de vis schoonmaakt want de vrouwen grillen van het bloederige geheel.
De dag erop weer vroeg op pad voor een lange tocht naar de Lofoten.

1. Tineke:
    9 juni 2014
    Prachtige foto's! Nog steeds leuk om jullie belevenissen te lezen. Hebben jullie het visje in het rookoventje gedaan?
    Fijne reis maar weer. Liefs, Tineke
  2. Ingrid:
    11 juni 2014
    Ja is de grote vis opgegeten? Smaakte hij??